عسل مهروجان
  • 09132077760
  • info@sunasal.com

ژل رویال ، ترکیبات و خواص درمانی آن

ژل رویال ماده ای سفید خامه ای و دارای مواد مغذی بالایی است که زنبورهای کارگر برای تغذیه زنبور ملکه تهیه می کنند. ژل رویال دارای مزیتی های درمانی فراوانی از جمله کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی و کمک به بهبود زخم را به همراه دارد. ژل رویال بسیار مغذی است و خاصیت ضد باکتری ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. این خواص ممکن است مسئول بسیاری از ادعاهای بهداشتی درباره ژل رویال باشد. افراد معمولا آن را به صورت خوراکی مصرف می کنند یا آن را مستقیما بر روی پوست میمالند. تحقیقات نشان می دهد که برخی مواد مغذی موجود در ژل رویال برای سلامتی مفید هستند. با این حال ، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد این مزایا به طور خاص از خود ژل رویال حاصل می شود. در این مقاله ، مزایای احتمالی ژل رویال و علمی که از این ادعاها پشتیبانی می کند را بررسی می کنیم.

ترکیبات ژل رویال:

محتوای غذایی ژل رویال به خودی خود یک مزیت بالقوه است زیرا این ماده طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری که برای سلامتی لازم است را فراهم می کند. ژل رویال شامل موارد زیراست:

  • آب (۵۰ تا ۶۰ درصد)
  • پروتئین ها (۱۸ درصد)
  • کربوهیدرات (۱۵ درصد)
  • لیپیدها (۳ تا ۶ درصد)
  • نمک معدنی (۱/ ۵ درصد)

مقادیر کمی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ژل رویال وجود دارد ، از جمله چندین نوع ویتامین B. همچنین حاوی برخی از پلی فنول ها است ، که نوعی ماده شیمیایی گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدان است.

 ژل رویال از چه موادی تشکیل شده است

خواص ژل رویال :

 ژل رویال عمدتا از آب ، شکر ، اسیدهای چرب و چندین پروتئین بی نظیر تشکیل شده است که یکی از آنها به نام رويالاكتین شناخته می شود.

بسیاری از مزایای سلامتی گفته شده از ژل رویال در اثر تأثیر رویالاكتین در ایجاد لارو استوار است. هنگامی که یک زنبور ملکه می میرد ، زنبورهای کارگر مقادیر زیادی ژل رویال را به یک لارو ماده منتخب تغذیه می کنند ، که مصرف آن DNA حشرات را تغییر داده و آن را به یک ملکه تبدیل می کند.

 اعتقاد بر این است که پروتئین های زنبور عسل به همراه چندین آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد باکتریایی علت فواید سلامتی آن برای انسان است. از جمله برخی از شرایطی که ژل رویال برای درمان آنها مناسب است عبارتند از:

  • آسم
  • آترواسکلروز
  • دیابت
  • خستگی
  • تب یونجه
  • کلسترول بالا
  • التهاب
  • بیماری کلیوی
  • پانکراتیت
  • سندرم قبل از قاعدگی

خواص ژل رویال برای بارداری:

از آنجا که ژله رویال ، زنبورهای ملکه را به وجود می آورد ،یک ادعای قدیمی و متداول در میان مردم دلالت دارد که خوردن ژل رویال حتی می تواند به باروری کمک کند. با وجود این ادعاها ، هم سازمان غذا و دارو آمریکا و هم اداره ایمنی بهداشت اروپا به این نتیجه رسیده اند که هیچ مدرکی در مورد چنین فایده ای وجود ندارد و از فروش و مصرف محصولات ژل رویال به بهانه بارور کردن افراد ممانعت کرده اند.

آیا ژل رویال به بارداری کمک می کند

تقویت سیستم ایمنی بدن:

 ژل رویال با از بین بردن رادیکال های آزاد یا مبارزه با عفونت ها با تقویت سیستم ایمنی بدن ، می تواند روند پیری را کندترکند.

خواص ژل رویال برای پوست:

  • ژل رویال از مزایای مرطوب کنندگی پوست برخوردار بوده واز پوست در برابر کم آبی بدن محافظت می کند و منجر به التيام التهاب بدن می شود.  
  •  اسیدهای آمینه جزئی از کلاژن است که پوست را محکم نگه می دارد.
  •  ژل رویال به بهبود چین و چروک ، کاهش چربی و جوان سازی پوست شما کمک می کند و در صنعت آرایشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مواد و مصالح پراستفاده در این صنعت میباشد.
  • همچنین ژل رویال دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی است و برای رفع لک و پیسی در طب سنتی استفاده می شود.
فواید ژل رویال برای پوست

فواید ژل رویال در بهبود علائم یائسگی:

ژل رویال ممکن است از علائم یائسگی تسکین یابد.یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ ، تأثیر ترکیبی از چهار ماده طبیعی از جمله ژل رویال را بر علائم قاعدگی بررسی کرد. این محققان به ۱۲۰ خانم مورد مطالعه در این تحقیق یا دو کپسول حاوی چهار ماده (از جمله ژل رویال ) یا دارو دو بار در روز در طی ۴ هفته دادند.هر دو گروه زنان کاهش علائم را نشان دادند ، اما افرادی که کپسول مصرف کرده بودند نسبت به گروه دارو نتایج به مراتب بهتری داشتند.

خواص ژل رویای برای زنان یائسه

مزایای ژل رویال برای سندرم پیش از قاعدگی :

• ژل رویال همچنین ممکر ۸ت برای افراد مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی مفید باشد.

• در یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ ، محققان به ۱۱۰ شرکت کننده یا یک کپسول ژل رویال یا دارو یک بار در روز در دو دوره قاعدگی داده بودند. شرکت کننده هایی که کپسول ژله رویال را مصرف کرده اند علائم سندرم قبل از قاعدگی شدیدتر در طی ۲ ماه نداشته اند.

التیام زخم با مزایای ژل رویال :

طبق برخی تحقیقات ، ژل رویال می تواند روند بهبود زخم را تسریع کند. ژل رویال با افزایش حرکت فیبروبلاستها به سمت محل زخم به بهبود آن کمک می کند. فیبروبلاستها نوعی سلول هستند که روند بهبود زخم را هماهنگ می کنند.

خواص ژل رویال برای سلامت مغز :

ژل رویال حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند اسیدهای چرب موجود در بافت مغز را از حملات رادیکال آزاد محافظت کنند – به این معنی که این پتانسیل را دارد که به درمان آلزایمر کمک کند. مواد مغذی موجود در ژل رویال همچنین می تواند عدم تعادل شیمیایی در مغز را درمان کند ، که در غیر این صورت می تواند منجر به اضطراب و استرس شود.

ژل رویال همچنین تنها منبع طبیعی استیل کولین است ، که یک انتقال دهنده عصبی است که حافظه را تنظیم می کند و پیام ها را از سلول به سلول دیگر منتقل می کند. سطح بهینه این انتقال دهنده عصبی در مغز می تواند با بهبود حافظه و عملکرد شناختی مرتبط باشد.

فواید ژل رویال برای دیابت :

ژل رویال به تنظیم قند خون کمک میکند ، یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ در ژورنال دیابت کانادا این موضوع را نشان می دهد. براساس این تحقیق ، به ۵۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ یا دارونما یا ۱۰۰۰ میلی گرم (میلی گرم) ژل رویال سه بار در روز داده شد. با پایان آزمایش هشت هفته ای ، محققان دریافتند که ژل رویال سبب این قابل توجهی در قند خون آنها شد، در حالی که مصرف دارو با افزایش جزئی همراه بود.

بهبود کلسترول بالا با مصرف ژل رویال:

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در آن به ۴۰ بزرگسال بالغ با فشار خون بالا یا خفیف خون به طور روزانه یا دارونما یا ۳۵۰ میلی گرم ژل رویال داده می شد. بعد از سه ماه ، سطح LDL و کلسترول تام در گروه ژل رویال کاهش یافت.

مزایای گوارشی ژل رویال :

ژل رویال منبع خوبی از بیفیدوباکتری ها است که باکتری های مفیدی هستند که از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کنند. این یک پروبیوتیک مفید است که از سلامت دستگاه گوارشی حمایت می کند.

ژل رویال و لاغری :

اگرچه ژل رویال به طور مستقیم وزن را کاهش نمی دهد، اما می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد – که به نوبه خود ، به شما کمک می کند تا سخت تر تمرین کنید ، و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود. و از آنجا که کالری کمی دارد و چربی اشباع ندارد ، می تواند علاوه بر رژیم غذایی کاهش وزن شما باشد. طبق یک تحقیق ایرانی ، مکمل ژله رویال می تواند در مدیریت وزن در بیماران دیابتی کمک کند. ژله همچنین ممکن است سوخت و ساز بدن را تقویت کند ، که به نوبه خود به کاهش وزن نیز کمک می کند.

فواید ژل رویال برای افراد چاق

تقویت میل جنسی با ژل رویال :

تحقيقات معتبر بیان می کنند که ژل رویال می تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند. ژل رویال با هورمون های بدن تعامل دارد و این ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود.

ژل رویال می تواند رشد مو را تقویت کند :

* پروتئین و سایر ویتامین های موجود در ژل رویال می توانند رشد مو را تقویت کنند. مقداری ژله رویال را برداشته و آن را با شیر نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را روی موهای خود بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه آن را بگذارید و سپس آن را با آب سرد بشویید.

همچنین می توانید دو قاشق غذاخوری روغن بادام را بگیرید و با ژل رویال مخلوط کنید. حدود ۲۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید. مخلوط را روی موهای خود را بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه آن را بگذارید. با آب سرد بشویید. و این روش درمانی می تواند به از بین بردن شوره سر وهمچنین درخشیدن موهای شما کمک کند.

ژل رویال و درخشندگی مو


خواص ژل رویال برای کودکان

o ژل رویال یک مکمل غذایی قدرتمند است به گونه ای که برخی از دانشمندان تفاوت اساسی در طول عمر زنبور ملکه (حدود ۵ سال) نسبت به زنبور کارگر ( ۱۴ تا ۴۵ روز ) را مواد موجود در این معجون شگفت انگیزی می دانند. و استفاده از فرآورده های ژل رویال در تغذیه روزانه وهفتگی کودکان به فرآیند رشد آنان کمک کرده و سیستم ایمنی کودکان را فوق العاده بالا می برد و فرآیندهای متابولیکی را در بدن کودکان بهبود می بخشد.

کمکی که ژل رویال به تقویت کودکان می کند

خواص ژل رویال در سرطان :

علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی ژل رویال که به مهار رادیکالهای آزاد می پردازد و در پیشگیری از بروز سرطان مفید است ، با ممانعت از خونرسانی به تومورها از رشد و گسترش آنها به سایر نواحی بدن نیز جلوگیی می کند.

عوارض و مضرات ژل رویال :

واکنش آلرژیک

با وجود نگرانی های FDA ، ژل رویال معمولا در هنگام استفاده مناسب از ایمنی و تحمل خوبی برخوردار می شود. مطالعات نشان داده اند که ژل رویال ممکن است در دوزهای روزانه حداکثر ۱۰۰۰ میلی گرم به مدت سه ماه و بدون عوارض جانبی قابل توجه مصرف شود. با این وجود، ژله رویال باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در برخی از افراد می شود که نسبت به واکنش افراد مختلف به آن از علائم خفیف گرفتگی بینی تا آنافیلاکسی که تهدید کننده زندگی متغیر می بشد. این عوارض ممکن است در پاسخ بدن به خود ژل رویال یا سایر مواد معمول اضافه شده از جمله گرده زنبور و گرده گل باشد. اگر بعد از مصرف ژل رویال ، تنگی نفس ، خس خس سینه ، کهیر ، ضربان قلب سریع ، سرگیجه یا تورم صورت ، گلو و یا زبان را تجربه کردید ، در صورت احساس تنگی نفس ، خس خس سینه ، کهیر، ضربان قلب سریع ، سرگیجه یا تورم صورت ، گلو یا زبان خود را تحت مراقبت اضطراری قرار دهید.

در صورت عدم درمان ، آنافیلاکسی می تواند منجر به غش ، شوک ، كما ، تنفس ضعیف یا نارسایی قلبی و مرگ شود.ژل رویال سبب رقیق شدن خون می شود ژل رویال ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و اثرات رقیق کننده خون مانند وارفارین را تشدید کند و منجر به کبودی آسان و خونریزی شود. اگر به طور مداوم از ژل رویال استفاده شود.

رویال ژله در مقابل عسل – تفاوت چیست؟

ژله رویال اغلب به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که از عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده می شود. ژله رویال نوعی ترشح زنبور عسل است که برای تغذیه لاروها و ملکه های بالغ استفاده می شود. عسل خام ۱۰۰٪ فرآوری نشده است و تمام آنزیم ها ، ژل رویال ، ویتامین های غنی ، مواد معدنی و کربوهیدرات ها را در خود دارد. در زیر برخی از مزایای هر یک به طور خلاصه) آورده شده است:

  • ژل رویال و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند
  • به مبارزه با سرطان کمک می کند
  • زخم ها را بهبود می بخشد
  • پشتیبانی از هضم
  • سلامت استخوان ها را ارتقا می بخشد
  • به درمان دیابت کمک می کند
  • پوست را مرطوب می کند.

عسل

  • به عنوان یک شیرین کننده طبیعی کار می کند
  • به تنظیم انسولین کمک می کند
  • با التهاب مبارزه می کند
  • گلو درد را درمان می کند
  • عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد
  •  تقویت کننده آنتی اکسیدانی به پوست می دهد

 نگهداری ژل رویال:

ژل رویال را می توان به صورت آنلاین و یا در داروخانه ها ، فروشگاه های مواد غذایی سالم تهیه کرد. ژل رویال به صورت های مختلفی دسته بندی شده و مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله قرص ، مایعات ، رب و ژله خام غیر فرآوری شده. مکمل های ژله رویال ساده ترین شکل برای استفاده و دوز مصرفی هستند. قرص ها و ژل های نرم هر دو با ژل رویال لیوفیلیزه (یخ زده) ساخته شده و با خیال راحت می توانند در دمای اتاق نگهداری شوند. هنگام خرید مکمل های ژل رویال ، مارک هایی را انتخاب کنید که به طور داوطلبانه توسط یک نهادمعتبر بررسی و تایید شده اند. همیشه برچسب محصول را بخوانید تا ببینید سایر ترکیبات شامل چه مواردی می باشد. اگر نمی دانید چه ماده ای وجود دارد، از داروساز با پزشک خود سوال کنید. ژله رویال فرآوری نشده معمولا در بطری های شیشه ای تیره و کوچک با دوزهایی از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم بسته بندی می شود. ژل رویال می تواند کاملا تلخ باشد و اغلب برای بهبود طعم آن با عسل مخلوط می شود. ضرر اصلی ژل رویال غیر فرآوری شده این است که ماندگاری پایینی دارد و تنها دو هفته در یخچال یا چند ماه در فریزر ماندگار است و بسیار گران است. مایع و رب ژله رویال از ماندگاری بیشتری برخوردار است اما اغلب برای تقویت عمر مفید آنها شامل مواد تقویت کننده و مواد نگهدارنده ای است. این مواد معمولا می توانند تا شش ماه در یخچال یا حداکثر سه سال در فریزر نگهداری شوند.

همچنین می توانید ژله رویال تازه را روی نان تست پخش کنید ، به آن جو دوسر یا غلات صبحانه اضافه کنید ، با عسل مخلوط نمایید یا حتی با قهوه یا چای هم زده شود. پودر ژل رویال را می توان در هر چیزی مخلوط کرد ، اما شاید در اسموتی ها، آب میوه ها یا غلات بهتر عمل کند.

طرز تهیه اسموتی ژل رویال :

1 فنجان بادام یا شیر نارگیل ، ۲-۳ مشت بزرگ اسفناج تازه ، ۱ فنجان توت یخ زده ، ۱ موز و ۱ / ۴ قاشق غذاخوری ژل رویال تازه را در مخلوط کن مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود. در صورت دلخواه يخ اضافه کنید و لذت ببرید.

قیمت ژل رویال:

پیشتر بیان نمودیم که ژل رویال از سطح قیمت بسیار بالایی برخوردار است و بیشتر بصورت گرمی فروخته می شود. با این وجود قیمت هر کیلو ژل رویال حاصل از صنعت پرورش زنبور عسل برابر با قیمتی در حدود ۱۲ میلیون تومان در سال ۹۹ است و بسته های ده گرمی آن در حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

موارد استفاده و کاربرد ژله رویال :

در موارد استفاده از ژله رویال به غیر از کاربرد اصلی آن در تغذیه نوزادان و ملکه زنبور عسل اختلاف نظرات زیادی وجود دارد. آنچه مسلم است این است که ژله رویال به خاطر ترکیب شیمیایی بسیار پیچیده اش و همچنین به دلیل داشتن مقادیر بسیار قابل توجهی پروتئین، چربی، قندها، ویتامین ها و مواد ناشناخته دیگر تاثیر بسیار شگفتی روی فیزولوژی و بیولوژی ملکه زنبور عسل داشته اگر چه ملکه از نظر مبداء تولید و ژنتیک با زنبورهای کارگر یکسان می باشد. ولی بخاطر تغذیه از این ماده عذائی با ارزش، کاملا از نظر خصوصیات ظاهری و رفتاری و بیولوژی از سایر زنبورها متمایز می گردد به همین دلیل چنین به نظر می رسد که ژله رویال احتمالا اثر مشابهی روی انسان و سایر حیوانات دارد. در زیر به روشهایی از موارد مصرف آن اشاره می شود

1- در تقویت قوای جنسی و افزایش میل جنسی سالیان متمادی یک موضوع جالب و بحث برانگیز بوده است.

۲- در بعضی از کشور از این ماده در ساخت کرمهای زیبایی برای حفظ سلامت وحفاظت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد

٣- افزودن ژله رویال به جیره غذایی حشرات خوکچه های هندی موش هاودیگرجانوران آزمایشگاهی طول عمر آنها را تا ۱/۳ بیشتر نموده است.

۴- دکتر موور فرانسوی عقیده دارند ژله رویال دارویی عالی برای پیشگیری موقت پیری زودرس میباشد.

۵- در ساختن مواد حافظ  پوست یکی از عناصراصلی است.

۶- به علت داشتن ماده شیمیائی استیل کولین در درمان ناراحتیهای عصبی و بیماریهای مربوط به فشار خون مورد مصرف قرار گرفته است.

۷- ژله رویال دارای خاصیت آنتی بیوتیکی وباکتریایی با طیف و عملکرد وسیعی است که باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

۸- در بیماری های قلب عروق و رگ ها، ناراحتی لوله  گوارش ، ورم سرخرگ ها ، پارکینسون ، مداوای آنفلوآنزا، سل و تب مالت مورد استفاده قرار گرفته ونتایج موفقیت آمیزی داشته است

9- استفاده از ژله رویال در صنایع دارو سازی ( به صورت آمبول های خوراکی، تزریقی و قرص و کپسول استفاده می شود).

10 – استفاده از ژله رویال در صنایع آرایشی.

۱۱ – ژله رویال برای تقویت حافظه خواص شگفت انگیزی دارد.

برچسب ها