عسل مهروجان
  • 09132077760
  • info@sunasal.com

گرده گل چیست ؟

اندازه گرده گل از کوچکترین آن (Myosotis ) یک هزارم میلیمتر تا بزرگترین آن گرده گل کدو دو دهم میلیمتر با رنگهای متنوع از زرد کم رنگ تا قرمز و قهوه ای کاملاً متنوع است .

در کنار عسل و عسلک، گرده گل (عنصر پرزینگی گل) مهمترین غذایی است که زنبور عسل برای زیستن و رشد بدان نیاز دارد و آن را از روی گلهای گیاهان جمع آوری و به کندو آورده و صرف تغذیه لاروها می نماید. بدون گرده لاروها و زنبورها قادر به ادامه حیات نیستند، البته موادی وجود دارند که در مواقع ضروری برای مدت کوتاهی می توانند تا اندازه ای جانشین گرده گل شود و کمبودش را نسبتا جبران نماید ولی جانشینی دائمی مشکل و غیرممکن است.

برای تشخیص دقیق نوع گل و منطقه ای که عسل از آن تهیه شده ار ست ، اقدام به تجزیه گرده گل میکنند که هیچگونه احتمال اشتباه در آن نیست از این طریق ، میتوان ارزش عسلهای موجود در بازار را تشخیص داد و آنهایی که می خواهند عسلهایی را به جای نوع دیگر معرفی کنند ، نا اُمید کرد .

تنها با دیدن خواص فیزیکی ظاهری عسل ( شکل ظاهری ، طعم ، رنگ و عطر ) نمی توان با اطمینان کیفیت آنرا مورد تائید قرار داد و تنها روش بدون خطا برای ارائه کارت هویت برای یک عسل، همان تجزیه گرده گل است، زیرا عسل دارای تعداد بی شماری گرده بوده ( تنها در یک کیلوگرم عسل ، چند میلیون گرده گل یافت می شود که معمولاً از دید چشم غیر مسلح پوشیده است

ارزش غذایی گرده

تعاریف فراوانی از خواص شگفت انگیز گرده برای مصرف در تغذیه انسان شده است. بی شک گرده بعلت داشتن پروتئین بالا و مقادیری از مواد معدنی، ویتامین ها و چربی ها، یک ماده مغذی است و همانطور که به همراه شهد، تنها غذاهای زنبوران عسل را تشکیل می دهند، قطعاً می تواند بعنوان یک ماده مغذی در تغذیه انسان و حیوانات نیز مطرح باشد. اما برخی از نوشته ها حاکی از خواص خارق العاده گرده در تغذیه انسان است که قطعا این خواص ارتباطی با مواد غذایی معمولی موجود در گرده ندارد، زیرا این مواد در غذاهای دیگر نیز بمقدار کم و بیش یافت می شود. بنابراین باید مواد خاصی در گرده وجود داشته باشد که بتواند سبب اثرات شگفت انگیزی چون دادن نیروی جوانی، افزایش قدرت جنسی در مردها و … شود. از قدیم مصرف گرده در تغذیه انسانها مطرح بوده است، اما در سالهای اخیر، برخی از مردم با قرار گرفتن تحت تاثیر تبلیغات شرکتهای فراوری مواد غذایی که برای سود جویی، گرده را بعنوان یک ماده غذایی و دارویی خارق العاده معرفی کرده اند، به خوردن گرده روی آورده اند. ورزشکاران حرفه ای از گرده نیز همچون خاویار و برخی مواد دیگر بعنوان غذای خاص نیروزا استفاده می کنند. به هر حال بر اساس نظریات علمی، گرده از لحاظ تمامی اسیدهای آمینه ضروری، ویتامینها، مواد معدنی و … یک منبع غذایی غنی، مغذی و مقوی به حساب می آید .

خواص دارویی گرده گل

رفع حساسیت:بیماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و یا درپوشهای مومی شان عسل. به خاطر داشتن مقداری گرده در انها .تدیجا درجه حساسیت کاهش یافته و بهبود می یابند.

درمان ورم پروستات: مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج دارد. Alain caillas )(فرانسوی) به هر شخص بالای 50 سال مصرف 15 گرم (یک قاشق چای خوری ) گرده  در روز را برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات توصیه می کند. با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند .

همچنین روزانه یک قاشق قهوه خوری گرده گل به بیمارانی که معده انها قادر به هضم نان نیست و مبتلا به ناراحتی روده  و معده هستند همراه با نان توصیه می شود.

درمان بیماریهای کبد: danwaiter stamblu بر اساس مشا هدات بالینی خود عقیده دارد که عسل به ویزه آمیخته با زله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماریهای گوناگون کبدی است.

به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیما رستان مر خص می شوند توصیه می شود هر روز در صبحانه تقر یبا 50 گرم عسل. 50 میلی گرم زله رویال و بعد از ظهر یک قاشق مربا خوری مخلوط کرده و عسل استفاده نمایند.

تنظیم کننده عمل روده: گرده گل فعلیت روده را عادی کرده و تنظیم کننده قابل توجهی برای ان میباشد مخصوصا گرده هایی که توسط زنبورداران جمع اوری می شوند نوعی ماده غذایی عالی برای روده محسوب شده و گاهی اوقات ان را پلیس روده می نامند.

درمان یبوست: گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه از گرده گل برای درمان استفاده کنند. میزان مصرف ان 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) در روز میباشد. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند

  ارامبخش اعصاب: در بیماریهای هیپرتونیک و بیماریهای سخت دستگاه عصبی و ترشح غدد داخلی تغذیه مخلوط عسل و گرده به نسبت 1به 1 ویا 2 به 1 نتیجه رضایت بخش داده است.  

رفع کم خونی: گرده گل در کم خونی های خطرناک و کم کردن فشار خون موثر است ان هموگلوبین واریتروسیت خون را افزایش میدهد.

اشتها اور: گرده گل اشتها را تحریک و امادگی برای  کار را افزایش می دهد.

سیستم گوارشی: بعلاوه ویتامین های سلامتی بخش،مواد معدنی وپروتین ،گرده گل همچنین دارای آنزیم هایی است که میتوانند در عمل گوارش مفید واقع شوند .آنزیم ها بدن شما را در گرفتن مواد مورد نیازاز خوراکی هایی که می خورید یاری میرساند.

 افزایش انرژی: طیف وسیعی از مواد مغذی موجود در گرده گل آن را به یک انرژی دهنده عالی طبیعی تبدیل می کند. کربوهیدرات ها، پروتئین و ویتامین B می توانند در طول روز با افزایش استقامت و مبارزه با خستگی به شما کمک کنند.

نرم کننده پوست :گرده گل اغلب در محصولات موضعی که هدف آن ها درمان شرایط التهابی و سوزش های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما است مورد استفاده قرار می گیرد. اسید آمینه ها و ویتامین ها از پوست محافظت می کنند و به بازسازی سلول ها کمک می کنند.

سیستم تنفسی :گرده گل زنبور عسل، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که ممکن است اثر ضد التهابی بر روی بافت های ریه داشته باشد و مانع حمله آسمی شود.

تقویت سیستم ایمنی گرده :برای فلور روده مفید است، بنابراین سیستم ایمنی را پشتیبانی می کند. طبق گفته دکتر جوزف مرکولا، متخصص بهداشت عمومی، گرده گل دارای خواص آنتی بیوتیکی است که می تواند به محافظت از بدن در برابر ویروس های آلوده کمک کند. فواید گرده گل به اینجا ختم نمی شود و همچنین این ماده سلامتی بخش سرشار از آنتی اکسیدان ها است که سلول ها را از اکسیداسیون ناخوشایند رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

درمان اعتیاد : از دیگر فواید گرده گل این است که با مهار کردن افزایش ضربان و انگیزش های ناگهانی و سرکوب هوس ها به طور کامل برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود. از آنجا که گرده گل هوس های ناگهانی را سرکوب می کند، ممکن است برای کاهش وزن نیز سالم و مفید باشد. با این حال تحقیقات بیشتر در مورد خواص گرده گل به ویژه درباره مدیریت وزن مورد نیاز است.

پشتیبانی از سیستم قلبی عروقی: گرده گل دارای مقدار زیادی روتن می باشد؛ یک بیوفلاونوئید آنتی اکسیدانی که به تقویت عروق خونی، مشکلات کردش خون وتنظیم سطح گلسترول کمک می کند .قدرت بالای ضد انعقادی آن میتواند به جلوگیری از حمله قلبی وسکته مغزی کمک میکند.

مشکلات نازایی:گرده گل بعث تحریک وبازگرداندن عملکرد تخمدان می شود ،بنابرین می توانیم برای کمک به تسریع بارداری استفاده کنیم . همچنین به عنوان تقویت کننده هورمونی ،داروی تقویت قوای جنسی قوی بحساب می آید.

درمان دیابت: پزشکان گرده را در درمان علائم دیابت موثر شناخته اند وهمچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که گرده گل دارای آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین است که مانع به جلوگیری از رشد برخی میکروارگانیسم ها می باشد.

طریقه مصرف گرده گل

یک قاشق پر هنگام صبحانه ،ترجیحا با یک تکه میوه مصرف شود.الیاف میوه فعالیت گرده تازه را تقویت می کنند.همجنین یکی از بهترین روش های مصرف گرده گل همراه با عسل خام و طبیعی می باشد .

1. از دانه ها به عنوان یک غله برای ماست یا غلات استفاده کنید.

2. گرده زنبور عسل را به خنک کننده گرانول خانگی اضافه کنید در حالی که هنوز مرطوب و چسبنده است.

3. گرده گل را درون یک اسموتی مخلوط کنید.

4. می توانید از آن برای تهیه دسرهای خود استفاده کنید.

5. دانه های گرده گل را به طور مستقیم روی سالاد بپاشید

6. درون سس سالاد مانند سس خردل عسلی ترکیب کنید.

7. روی پاپ کورن بپاشید. از گرده گل می توان برای تزیین در بالای شکلات تیره استفاده کرد.

8. نان سبوس دار را با فندق شکلاتی آغشته کرده و با دانه های گرده گل تزیین کنید.

9. همچنین می توانید مقداری گرده گل را با عسل طبیعی و ماست ترکیب کنید.

10. با فرو بردن برش های سیب در هوموس و سپس پر کردن با دانه های گرده گل، شما یک میان وعده سرشار از پروتئین و فیبر دریافت خواهید کرد.

طریقه مصرف گرده گل برای پروستات

افزودن گرده گل به رژیم غذایی برای مردان مسن که مشکل پروستات دارند، عالی است. دکتر آلن کایاس (فرانسوی) به مردانی که سن آن ها بیشتر از ۵۰ سال است، مصرف گرده گل با دوز ۱۵ گرم در روز را برای دوری از این بیماری پیشنهاد می دهد. او معتقد است با مصرف منظم گرده گل می توان از بیماری های پروستات که با داروهای شیمیایی قابل درمان نیست جلوگیری نمود.

طریقه مصرف گرده گل برای کودکان

برخی از پزشکان کشور لهستان و فرانسه به برنامه غذایی چند نفر از کودکان که از نظر جسمی ضعیف بودند، گرده گل (pollen) اضافه کردند. بعد از آن که یک دوره کوتاهی کرده گل مصرف کردند، در وضعیت جسمی این کودکان تقویت بالایی مشاهده شده و نتیجه آزمایش خونشان روند درمان سریع تری را نشان داد.

برای اینکه فرزندان شما از حداکثر مزایای گرده زنبورعسل بہرہ مند شوند، متخصصان تغذیه توصیه می کنند روزانه نصف قاشق غذا خوری گرده را برای کودکان ۲ تا ۶ ساله و ۱ قاشق غذاخوری برای افراد ۶ تا ۱۲ سال مصرف کنند. نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر می توانند روزانه ۲ قاشق غذاخوری مصرف کنند.

اگر فرزند شما برای اولین بار از گرده زنبور عسل استفاده می کند، به عنوان اولین وعده فقط یک یا دو عدد از آن را به او بدهید تا مطمئن شوید که به این غذای طبیعی حساسیت ندارد. اگر می دانید که کودک شما به عسل یا سایر محصولات زنبورعسل حساسیت دارد، بهتر است از تجویز گرده گل برای او خودداری کنید؛ زیرا ممکن است واکنش های ناخوشایندی رخ دهد. اگر بعد از اولین وعده، هیچ عارضه نامطلوب ظاهر نشد، می توانید به تدریج دوز را به یک قاشق غذاخوری گرده گل در روز افزایش دهید.

 آیا گرده گل بی خطر است؟

به نظر می رسد گرده زنبورعسل برای اکثر مردم بی خطر است و حداقل می توان در کوتاه مدت از آن مصرف نمود. اما اگر آلرژی به گرده دارید، ممکن است بیشتر از آنچه که برای شما خاصیت داشته، عواقب بدی را در پی داشته باشد.

گرده زنبور عسل برای زنان باردار بی خطر نیست ولی در صورت شیردهی، باید از مصرف گرده زنبور عسل خودداری کند. گرده گل ممکن است باعث افزایش خونریزی در صورت مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین شود. در صورت مصرف هرگونه داروی بدون نسخه با گیاهان دارویی، قبل از استفاده گرده زنبور عسل با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرف و آماده سازی

گرده زنبورعسل به صورت گرانول فروخته می شود. طبق آمار موسسه ملی بهداشت، اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای گرده زنبور عسل وجود ندارد. طرفداران سلامت توصیه می کنند که مقدار مصرف 1/4 قاشق چای خوری گرده گل را به تدریج تا ۲ قاشق غذاخوری در روز افزایش دهید و مراقب عارضه جانبی از جمله: خارش، تورم، تنگی نفس، سرگیجه و واکنش های دیگر باشید. کودکان باید فقط با چند گرانول شروع کنند.

مصرف گرده گل با شیر

گرده گل دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و با اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید. همچنین سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که می تواند به داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کند و کمبود بسیاری از ویتامین ها در بدن را جبران کند. از آن جایی که گرده گل کمی طعم گس و تلخ دارد و خوردن آن به صورت خالی شاید برای عده ای از افراد خوشایند نباشد، می توان آن را با شیر مصرف نمود.

قیمت گرده گل در بازار

در مجموع برای محاسبه قیمت هر محصول طبیعی و ارگانیکی، در نظر گرفتن تمام هزینه هایی که از زمان تولید محصول تا مرحله بسته بندی صورت می گیرد را مد نظر قرار می دهند و این امر در قیمت گذاری گرده گل نیز تاثیر گذار است. اما ارزش غذایی گرده گل آن قدر زیاد است که قیمت آن نسبت به خواص بی نظیرش قابل برآورد نیست و به | راحتی می توان از قیمت آن چشم پوشی کرد. همچنین بهتر است بدانید کیفیت گرده گل طبق هر پوشش گیاهی که زنبورها از آن تغذیه می کنند، متفاوت است و همین در قیمت گرده گل های موجود در بازار تاثیر گذار است.

برچسب ها