عسل مهروجان
  • 09132077760
  • info@sunasal.com

گلودرد و رفع سرفه

گلودرد، سرفه و اخلاط سینه را باید به عنوان نشانه های یک بیماری عفونی تلقی کنند جدی بگیریم. هرگز نباید به توصیه های این و آن یا نوشته های کتاب های غذادرمانی اکتفا کرد و به اتکای اثرات شفابخش برخی از گیاهان یا غذاها؛ از مراجعه به پزشک غافل شوید. بیماری هایی با منشاء میکروبی یا ویروسی که باعث عفونت می شوند، آن چنان سریع پیشرفت می کنند که فرصتی برای اثرات آهسته غذاها یا معجون های غذایی التیام دهنده باقی نمی گذارند. چنان چه پس از احساس اولین عوارض سرماخوردگی، گلودرد یا اخلاط سینه به پزشک مراجعه کنید، وی پس از معاینه، داروی مناسب را برای شما تجویز می کند و با مصرف آن در مدتی کوتاه تمامی عفونت ایجادشده در بدن شما برطرف می شود. حال اگر همراه داروهای تجویز شده توسط برشک، خوراکها و غذاهایی با شهرت شفابخشی هم مصرف شود، ممکن است نتیجه بهتری عاید شود. اما هیچ نوع غذایی وجود ندارد که بتواند با سرعت و شدت لازم با میکروب ها یا ویروس های عامل عفونت مبارزه کند. بنابراین چنانچه به طب جدید معتقد نباشید و فقط به تجویزهای این و آن یا نوشته های اغراق آمیز کتاب های غذادرمانی عمل کنید، ممکن است عفونت ایجادشده در بدن شما چنان پیشرفتی کند که دیگر مراجعه به پزشک دیر شده باشد. در این مبحث برخی از روش های درمانی بر پایه عسل ذکر می شود که استفاده از آنها توام با تجویزهای دارویی پزشک معالج توصیه می شود، نه این که تصور شود بدون داروهای جدید و تشخیص و تجویز دارو توسط پزشک، شما می توانید نتیجه مثبت از آنها بگیرید. البته گاهی یک بیماری خود به خود و بدون مراجعه به پزشک یا استفاده از غذاهای دارویی نیز خوب می شود و گاهی هم پس از مصرف غذاهای دارویی نتیجه حاصل می شود. این موارد نباید چنین تلقی شود که نیاز به هیچ اقدامی نیست یا مصرف غذاهای دارویی تنها برای معالجه کافی است. به طور کلی اگر به سلامت و زندگی خود و خانواده خود علاقه دارید، هرگز نباید خطر کنید و بیماریهای عفونی را دست کم بگیرید. برعکس باید به محض احساس علایم بیماری های عفونی یا برخی بیماری های غیر عفونی؛ مثل، ناراحتی های قلبی، به پزشک مراجعه کنید و دستورات وی را مو به مو اجرا کنید.

(۱) برای تسریع التيام ورم لوزه ها (گلودرد و سرفه های سخت که گلو و حنجره را به شدت ناراحت می کند، به مدت دوهفته، هر روز سه بار و در هر نوبت ۴ قاشق چایخوری عسل را به آرامی میل کنید. همراه با داروهای تجویز شده توسط پزشک، مصرف عسل طبق تجویز فوق، باعث بهبود سریع تر بیماری می شود. در این تجویز، عسل با آنتی بیوتیک هایی که دارد، در از بین بردن عوامل میکروبی عفونت زا به اثرات داروهای تجویز شده توسط پزشک کمک می کند. همچنین عسل باعث بیشتر شدن خروج اخلاط و سرعت بهبود می شود. ضمنا موادغذایی فراوان موجود در عسل، مقاومت بدن را در مقابل آثار تخریبی میکروب ها و ویروس ها بالا می برد. (۲) آب برگ کلم قرمز به مقدار یک استکان به همراه یک قاشق غذاخوری عسل به مدت یک هفته، دو نوبت در روز، برای رفع ناراحتی های سینه و سرفه مفید است.

(۳ ) برای رفع سرفه، چهار قاشق چایخوری عسل را به آرامی میل کنید. برای بهبود بیماری سرفه زا، مصرف عسل را با یکی از ۳ روش مذکور، دست کم ۳ بار در روز و به مدت ۱۰ روز ادامهدهید، قطع سریع سرفه، آبریزش بینی، خارش گلو، درد گلو، اخلاط سينه و تب احتمالی نشانه بهبودی کامل نیست. داروهای تجویز شده توسط پزشک و عسل باعث تسکین درد، سرفه، خارش و دیگر علایم می شود. اما در این مرحله اگر به مصرف تجویزها ادامه ندهید، باید منتظر عودکردن مجدد بیماری و ظهور علایم آن باشید. بنابراین، از زمان شروع مصرف دارو و غذای دارویی تا تمام شدن کل آنها باید به مصرف ادامه دهید. خواه علایم بهبودی حاصل شده یا نشده باشد. پس از مصرف کامل داروها و غذای دارویی و تمام شدن دوره تجویز شده مصرف، حتی اگر احساس سلامتی کامل می کنید، در صورت امکان برای معاینه و کسب اطمینان از بهبودی کامل به پزشک مراجعه کنید. اما چنانچه هنوز ذره ای از آثار بیماری را در خود احساس می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک در صورت نیاز، یک دوره دارودرمانی تکمیلی برای شما تجویز کند. به هرحال ادامه مصرف عسل تنها، به مقدار ۳ قاشق مرباخوری در ۳ نوبت از روز به مدت یک ماه، یک عمل اطمینان بخش برای تقویت بدن شما پس از بیماری محسوب می شود. افراد سالمند، به خصوص افرادی که قند خون آنها بالا است، باید عسل را تحت نظر پزشک مصرف کنند.

۴) یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب پرتقال یا آب لیموترش حل کنید و سه نوبت در روز بنوشید. این نوشیدنی به علت در برداشتن مقداری آنتی بیوتیک و مقادیر زیاد ویتامین ث و سایر ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان مکمل داروهای تجویز شده توسط پزشک برای تسریع التیام انواع سرماخوردگی ها، گلودردها، عفونت های گلو و شش ها و سرفه بسیار مفید و اثربخش است.

(۵) یک قاشق غذاخوری آب پیاز مخلوط با یک قاشق غذاخوری عسل، سه نوبت در روز به مدت دوهفته، به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک برای درمان سیاه سرفه، گلودرد، عفونت چرکی شش ها و به حالت اول برگشتن صدا مفید است.

(۶) شلغم را با بخار آب بپزید و در سه نوبت از روز به مدت ۱۰ روز در هر وعده دو شلغم متوسط را با یک قاشق مرباخوری عسل میل کنید. مصرف شلغم و عسل به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای تسریع بهبود گلودرد، سینه درد (التهاب عفونی شش ها)، سرفه و تغییر صدا بسیار سودبخش است.

توجه: از جوشاندن و حتی داغ کردن عسل پرهیز کنید. زیرا ضمن جوشاندن، ویتامین ها، آنزیم ها و آنتی بیوتیک موجود در عسل از بین می روند.

(۷) کوبیده مغز بادام یا فندق به مقدار یک قاشق چایخوری با یک قاشق غذاخوری عسل در سه نوبت از روز به مدت ۱۰ روز، برای درمان سرفه های کهنه، سینه درد مزمن و تسریع خروج اخلاط سینه و رفع سرفه بسیار مفید است

(۸) یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب هندوانه حل کنید. پس از صبحانه، ناهار و شام به مدت یک هفته، یک لیوان آب هندوانه و عسل را بنوشید. این نوشیدنی خلط آور است و برای درمان سینه درد، سرفه و سنگ کلیه مفید است.

(۹) یک لیتر آب را به جوش آورید و ۳۰ گرم گل بنفشه در آن دم کنید و آن را صاف کنید. پس از صبحانه، ناهار و شام یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان دم کرده گل بنفشه هم بزنید و باشید. این نوشیدنی نیز برای رفع سرفه های سخت مفید است.

(۱۰) یک لیتر آب را به جوش آورید و ۶۰ گرم گل کلم را در آن دم کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان دم کرده گل کلم حل کنید و آن را سه نوبت در روز بنوشید. این دم کرده عسل دار برای نرم کردن سینه و دفع فراوان اخلاط و تسریع مدت درمان بیماری های عفونی ریه ها و گلو و قطع سرفه بسیار مفید است.

(۱۱) روزانه سه بار و هر بار ۶ عدد انجیر رسیده را با یک قاشق غذاخوری عسل صرف کنید. این تجویز به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای تسریع درمان گلودرد، مفید است.

(۱۲) غرغره آب لیموترش، عسل و آب جوشیده سردشده، ۱۰ بار در روز به مدت ۳ روز به همراه مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک، برای درمان گلودرد بسیار سودمند است. برای تهیه محلول غرغره، ۵ قاشق غذاخوری آب لیموترش و ۳ قاشق غذاخوری عسل را در نیم لیتر آب جوشیده سردشده بریزید و حل کنید.

(۱۳) شلغم یا کدو حلوایی پخته شده با بخار همراه با یک قاشق غذاخوری عسل، ۳ بار در روز به مدت یک هفته، توام با داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای نرم کردن سینه، دفع اخلاط چرکی، التهاب و عفونت ششها، قطع سرفه و اصلاح خشونت صدا مفید است. در هر نوبت مصرف، می توانید به اندازه یک شلغم بزرگ یا به اندازه آن از کدو همراه با عسل صرف کنید. مصرف شلغم و کدو حلوایی باهم و توام با عسل بهتر است. برای پختن شلغم و کدو یا چیزهای دیگر با بخار، می توانید مقدار لازم از آنها را پس از شستن درون یک آبکش آلومینیمی بگذارید. سپس در یک قابلمه بزرگتر از آبکش به اندازه ۲ بندانگشت آب بریزید و آن را روی شعله آتش قرار دهید. سپس ۳ تکه سنگ تمیز که بزرگی آنها بیشتر از ۳ بند انگشت باشد در آب قابلمه قرار دهید، به طوری که آب به اندازه یک بند انگشت پایین تر از آنها باشد. سپس آبکش حاوی شلغم یا کدو را روی سنگها گذاشته و درب قابلمه را بگذارید و شعله آتش را روشن کنید. پس از جوش آمدن شعله را کم کنید. در این روش بدون این که آب با شلغم و کدو در تماس باشد، آنها با بخار آب پخته می شوند. برای پختن میوه ها و سبزی ها با بخار می توانید از ظروف مخصوص بخارپز استفاده کنید که با آنها نیازی به قراردادن سنگ در آب یا آبکش نخواهد بود. این ظروف یک توری یا آبکش پایه دار دارند که مواد پخته شدنی با بخار بدون تماس با آب در آن پخته می شود. مزیت پختن با بخار نسبت به پختن با آب این است که در پختن با بخار، تمام موادغذایی در مواد پختنی محفوظ می ماند. اما در صورت پختن با آب، مقدار زیادی از مواد غذایی وارد آب پخت می شود که در بیشتر موارد، خوردن آب پخت، مطلوب نیست. به طور مثال، وقتی ما شلغم یا کدو را در آب می پزید، هرگز مایل نیستید که آب پخت آنها را نیز بنوشید، حال

آنکه مقدار قابل توجه ای از مواد مغذی شلغم یا کدو وارد آب پخت می شود.

توجه: مصرف شلغم، کدو، ترب سیاه، کلم و انواع مختلف سبزی ها و میوه های ترجیحا به خام و در صورت تمایل به صورت پخته (به خصوص پخته شده با بخار) توام با عسل به همراه داروهای تجویز شده توسط پزشک، برای درمان انواع سرماخوردگی، گلودرد، برونشیت (التهاب ششها)، دفع اخلاط سینه و قطع سرفه مفید است. برخی از سبزی ها که خوردن نپخته آنها ممکن نباشد، می توان آنها را آبگیری کرد و آب آنها را توام با عسل مصرف کرد یا آنها را با بخار پخت و با عسل صرف کرد.

فرق بین تجویزهای داروهای شیمیایی و غذاهای دارویی این است که داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک را باید دقیقا به مقدار توصیه شده و سر وقت مصرف کرد، اما غذاهای دارویی از نظر مقدار مصرف و تعداد دفعات مصرف در روز و مدت صرف، دارای حساسیتی مشابه داروهای شیمیایی نیستند و چنانچه تغییری اندک در مصرف میزان تجویز شده صورت گیرد، اشکال عمده ای به وجود نمی آید. البته این موضوع مربوط به غذاهای معمولی؛ مثل، عسل، سبزی ها و میوه ها است، نه مربوط به داروهای گیاهی با گیاهان دارویی. زیرا در برخی از داروهای گیاهی، غلظت مواد مؤثره بسیار بالاست و چنانچه بیش از مقدار تجویز شده مصرف شوند، ممکن است عوارضی به بار آید. به هرحال بهتر است در تمام موارد، طبق تجویز عمل شود تا نتیجه خوبی حاصل شود.

برچسب ها